Als drukbezette professional, leidinggevende of ondernemer word je vaker dan je lief is meegesleept door de waan van de dag. Op een gegeven moment merk je dan dat je daardoor (te) vaak de tijd ontbreekt om aan je persoonlijke ontwikkeling te werken. Zo hoor ik regelmatig van mensen dat ze niet toekomen aan bijvoorbeeld:
- het (verder) ontwikkelen van een bepaalde soft skill
- zichzelf beter profileren, assertiever worden of hun empathisch vermogen ontwikkelen
- het beter omgaan met het halen van planningen en het stellen van prioriteiten
- het verbeteren van leiderschapskwaliteiten omdat ze in een leidinggevende rol terecht zijn gekomen of die ambiëren
Voordelen online coaching
Het mooie van de huidige tijd is dat er veel online kan, óók zoiets als met hulp werken aan jouw persoonlijke ontwikkeling. Online coaching of e-coaching komt dan ook steeds vaker voor, juist vanwege de voordelen voor mensen met een (te) volle agenda:
- het geschreven deel is plaats- en tijd onafhankelijk, dus je gaat ermee aan het werk waar en wanneer het jou uitkomt
- het ontwikkelproces verloopt sneller doordat we veel vaker contact hebben (wat ook de interactie levendiger en de betrokkenheid groter maakt)
- vragen kun je direct stellen, omdat je meestal tijdens werkuren mailt en antwoord krijgt, waardoor je suggesties ook meteen kunt toepassen – we doen dus aan ‘ervaringsleren’ en ‘coaching on the job’
- door het uitschrijven van je gedachten houd je jezelf een spiegel voor, wat verhelderend werkt en het ontwikkelproces versnelt
- we kunnen flexibel inspelen op behoeftes, denk bijvoorbeeld aan het op korte termijn inplannen van een extra video call
- de geschreven opdrachten en dialogen blijven, dus je kunt het in de toekomst nog eens nalezen (zo bouw je aan je persoonlijke gebruiksaanwijzing)
- we besparen reistijd en reiskosten
Voor wie werkt online coaching (niet) goed?
Online coaching of e-coaching heeft natuurlijk ook nadelen. We zien elkaar niet ‘in real life’, dus als je vermoedt dat je dat zult missen, doe het dan niet (misschien is de combinatie van on- en offline wél iets voor je).
Daarnaast is wekelijks tijd besteden aan opdrachten en feedback per mail best pittig, dus je moet er wel zeker van zijn dat dit in jouw planning te passen is.
Mijn ervaring is dat online coaching goed werkt voor mensen die het fijn vinden om zelfstandig te werken, graag zelf bepalen wanneer ze bezig zijn met het traject en die liefst in hun eigen (werk)omgeving gecoacht worden.
Het is wel belangrijk dat je bereid bent om iedere week minimaal één à twee uur te besteden aan geschreven dialoog en feedback (online). Dat is behoorlijk intensief!
Online coaching en geschreven coaching
Met online coaching kunnen we precies de mix van praten en schrijven maken, die voor jou optimaal is. Die geschreven coaching is een heel belangrijke toevoeging aan het coachingstraject, want uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat schrijven een krachtig instrument is voor persoonlijke ontwikkeling.
Regelmatig schrijven tijdens een coachingstraject stimuleert zelfreflectie. Een gewoonte die je daarna veel oplevert, omdat het je helpt te signaleren wanneer je moet bijsturen.
De geschreven opdrachten en dialogen blijven beschikbaar, dus je kunt het altijd nog eens nalezen. Zo bouw je eigenlijk aan je eigen persoonlijke gebruiksaanwijzing.
Door het frequente contact blijft ook de ‘flow’ in het coachingstraject. Ik kan als coach snel reageren op een vraag of helpen met een belemmering als je vastzit. Voor de meeste mensen werkt dat erg motiverend.
Voordelen online coaching beknopt op een rij:
- plaats- en tijd onafhankelijk
- het ontwikkelproces verloopt sneller
- ‘ervaringsleren’ en ‘coaching on the job’
- versneld ontwikkelproces
- flexibel inspelen op behoeftes
- geschreven opdrachten en dialogen blijven bewaard
- geen reistijd en reiskosten
- online blijkt net zo persoonlijk te voelen als online
Toen ik in 2017 met online coaching begon vroeg ik me af of dat wel zou werken, gesprekken voeren via een beeldscherm. Ik kan niet anders zeggen dan dat het me enorm meegevallen is!
Voor mij én voor de mensen die ik coach, voelt online inmiddels net zo persoonlijk als face to face. En we vinden het erg prettig om zo frequent contact te hebben met elkaar.
Ben je geïnteresseerd in online coaching, voor jezelf of voor medewerkers?
Plan dan een vrijblijvend kennismakingsgesprek in. Of wil je graag meer weten? Bel me dan gewoon even of stuur een mailtje.
Klant aan het woord
Ik vond de Skype/Video coaching erg vernieuwend en fijn. Want je hebt wel het directe verbale en non-verbale contact, alleen de reistijd niet. De combi van mondelinge sessies met huiswerk tussen de sessies en de mogelijkheid tot tussentijdse vragen en/of terugkoppelingen maakt het traject levendig en actief.
Janine Schlette, Fruition Partners
Geef een reactie