• management coaching expats Netherlands
  • supervisie voor coaches
  • klanten aan het woord
  • in de media
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

Belia van der Laan Coaching

Coach voor leidinggevenden die je helpt jouw inzicht in jezelf en anderen te vergroten voor effectiever gedrag

Plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek

  • management coaching
  • persoonlijke effectiviteit
  • werkstress
  • aanbod en tarief
  • over
  • blog
    • blogs gerubriceerd
  • contact
  • Show Search
Hide Search

Beginnende leidinggevende? 4 tips!

Als startende leidinggevende komt er veel op je af. Je kunt niet meer voornamelijk bezig zijn met je eigen werk. Er wordt nu meer van je verwacht. Het is lastig om meteen vanaf het begin goed in te schatten wat dat “meer” precies inhoudt. Veel mensen die beginnen met leidinggeven stappen dan ook in een veelvoorkomende valkuil. Wat die valkuil is, lees je in deze blog en ik geef je 4 tips aan de hand van een praktijkvoorbeeld.

In het begin ben je enthousiast, maar dan…

Remon was sinds 6 maanden leidinggevende van het onlineteam bij een groot mediabureau. Hoewel hij enthousiast aan zijn functie begonnen was, begon de moed hem een beetje in de schoenen te zakken.

Hij had het erg druk en was het overzicht kwijtgeraakt. Hij was te veel tijd kwijt aan problemen van zijn medewerkers en kwam niet toe aan zijn eigen projecten.

Valkuil voor veel beginnende leidinggevenden

Remon had het gevoel dat hij de hele dag aan het rondrennen was om brandjes te blussen of aandacht te geven en merkte hoe lastig het is om alles ‘goed’ te doen.

Hij was in de valkuil gestapt waar veel startende leidinggevenden instappen, namelijk nóg harder werken of nóg meer uren te maken.

Maar dat is natuurlijk geen duurzame oplossing. Dat begreep Remon ook wel. Hij wist echter niet goed hoe het dan wel moest en overwoog zelfs om de promotie ongedaan te maken – hij verlangde terug naar zijn oude rol. Daarom zocht hij coaching: hij wilde kijken of hij zijn enthousiasme weer terug kon vinden.

Foto van Belia in gesprek in blog over beginnende leidinggevende

Anders in plaats van harder werken

Leidinggeven kun je leren. Wat Remon nodig had, was om anders te gaan werken, in plaats van harder. We gingen samen aan de slag en hij leerde:

  • zichzelf en zijn tijd beter te managen
  • meer te focussen op de lange- in plaats van korte termijn
  • delegeren
  • de groei van zijn medewerkers te ondersteunen

Hieronder vind je de 4 tips die werkten voor hem. Doe er je voordeel mee.

4 tips voor een beginnende leidinggevende

1. Manage jezelf en je tijd

Breng structuur aan in je werkweek, doe activiteiten in vaste tijdsblokken. Houd buffertijd aan in je agenda, voor onverwachte dingen.

Je kunt niet alles doen. Daarom stel je prioriteiten. Je pakt zaken één voor één op en je doet ze goed. Dat heeft meer effect dan alles half doen.

Krijg je vragen of verzoeken, zeg dan niet te snel “ja”. “Nee” is ook vaak niet het juiste antwoord. Vraag je af: “hoe wil ik het wel?” Je geeft dus voorwaarden en grenzen aan. Dat is duidelijk voor de ander en het helpt jou om pro-actief in plaats van re-actief te zijn.

In de blog Time management leren vind je meer informatie en tips.

2. Van ad hoc naar strategisch

Toen je begon als leidinggevende ben je druk geweest met brandjes blussen. Maar de tijd die je hebt vrijgemaakt met tip 1 ga je niet besteden aan nog meer ad hoc zaken – die ga je besteden aan strategie. Je denkt na over de koers en richting van je team op de langere termijn.

Als je die koers helder hebt, dan wordt het ook makkelijker om besluiten te nemen. Knopen doorhakken en besluiten nemen is een belangrijk onderdeel van jouw rol als leidinggevende.

3. Leer delegeren

Delegeren is een vaardigheid en die kun je dus ontwikkelen. Vraag jezelf af wat je tegenhoudt om te delegeren.

Wil je de controle houden? Wil je anderen geen vervelende klusjes geven? Denk je dat jij de enige bent die het goed kan doen?

In de blog Beter leren delegeren vind je 7 tips.

4. De groei van medewerkers ondersteunen

Ondersteun je medewerkers in hun ontwikkeling zodat ze zélf die dingen kunnen doen, waarvoor ze nu bij jou komen. Daarvoor gebruik je alle vaardigheden en instrumenten die je ter beschikking hebt, zoals feedback geven (en ook krijgen, natuurlijk), functionerings- en beoordelingsgesprekken (als jouw organisatie die nog heeft) of Het Goede Gesprek.

Je gaat meer coachend leidinggeven. Dit betekent ook dat je de inhoud meer en meer loslaat – die laat je over aan je team. Daarbij focus je zowel op je medewerkers één-op-één als op de ontwikkeling van het team als geheel. Je stimuleert samenwerking en het zelf oplossen van conflicten.

Stap voor stap (samen) groeien

Deze tips hoef je als beginnende leidinggevende natuurlijk niet allemaal tegelijk toe te passen. Maar als je er één tegelijk oppakt, dan krijg je al in 4 tot 6 maanden veel meer grip op je werk. En dan wordt leidinggeven leuk!

Met deze tips kun je al de nodige stappen zetten in je ontwikkeling als beginnende leidinggevende of startende manager. Kun je wel wat hulp gebruiken? Wil je meer weten over mijn aanpak en hoe ik jou zou kunnen helpen? Plan dan een vrijblijvend kennismakingsgesprek in. Je kunt me ook bellen of een mail sturen.

leiderschap 14 mei 2024 door Belia van der Laan

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ben je benieuwd en wil je meer weten? Neem dan nu contact op

© Belia van der Laan | Belia van der Laan Coaching, Amsterdam e.o. | ethische code Nobco | algemene voorwaarden | privacyverklaring | sitemap

aangesloten bij de Nederlandse Orde van Beroepscoaches (NOBCO) en de European Mentoring & Coaching Council (EMCC)

  • LinkedIn
Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring te verbeteren. We gaan ervan uit dat je hiermee akkoord gaat, maar je kunt je afmelden als je dat wilt. Meer info Accepteer Weiger
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN