Als startende leidinggevende komt er veel op je af. Je kunt niet meer voornamelijk bezig zijn met je eigen werk. Er wordt nu meer van je verwacht. Het is lastig om meteen vanaf het begin goed in te schatten wat dat “meer” precies inhoudt. Veel mensen die beginnen met leidinggeven stappen dan ook in een veelvoorkomende valkuil. Wat die valkuil is, lees je in deze blog en ik geef je 4 tips aan de hand van een praktijkvoorbeeld.
In het begin ben je enthousiast, maar dan…
Remon was sinds 6 maanden leidinggevende van het onlineteam bij een groot mediabureau. Hoewel hij enthousiast aan zijn functie begonnen was, begon de moed hem een beetje in de schoenen te zakken.
Hij had het erg druk en was het overzicht kwijtgeraakt. Hij was te veel tijd kwijt aan problemen van zijn medewerkers en kwam niet toe aan zijn eigen projecten.
Valkuil voor veel beginnende leidinggevenden
Remon had het gevoel dat hij de hele dag aan het rondrennen was om brandjes te blussen of aandacht te geven en merkte hoe lastig het is om alles ‘goed’ te doen.
Hij was in de valkuil gestapt waar veel startende leidinggevenden instappen, namelijk nóg harder werken of nóg meer uren te maken.
Maar dat is natuurlijk geen duurzame oplossing. Dat begreep Remon ook wel. Hij wist echter niet goed hoe het dan wel moest en overwoog zelfs om de promotie ongedaan te maken – hij verlangde terug naar zijn oude rol. Daarom zocht hij coaching: hij wilde kijken of hij zijn enthousiasme weer terug kon vinden.
Anders in plaats van harder werken
Leidinggeven kun je leren. Wat Remon nodig had, was om anders te gaan werken, in plaats van harder. We gingen samen aan de slag en hij leerde:
- zichzelf en zijn tijd beter te managen
- meer te focussen op de lange- in plaats van korte termijn
- delegeren
- de groei van zijn medewerkers te ondersteunen
Hieronder vind je de 4 tips die werkten voor hem. Doe er je voordeel mee.
4 tips voor een beginnende leidinggevende
1. Manage jezelf en je tijd
Breng structuur aan in je werkweek, doe activiteiten in vaste tijdsblokken. Houd buffertijd aan in je agenda, voor onverwachte dingen.
Je kunt niet alles doen. Daarom stel je prioriteiten. Je pakt zaken één voor één op en je doet ze goed. Dat heeft meer effect dan alles half doen.
Krijg je vragen of verzoeken, zeg dan niet te snel “ja”. “Nee” is ook vaak niet het juiste antwoord. Vraag je af: “hoe wil ik het wel?” Je geeft dus voorwaarden en grenzen aan. Dat is duidelijk voor de ander en het helpt jou om pro-actief in plaats van re-actief te zijn.
In de blog Time management leren vind je meer informatie en tips.
2. Van ad hoc naar strategisch
Toen je begon als leidinggevende ben je druk geweest met brandjes blussen. Maar de tijd die je hebt vrijgemaakt met tip 1 ga je niet besteden aan nog meer ad hoc zaken – die ga je besteden aan strategie. Je denkt na over de koers en richting van je team op de langere termijn.
Als je die koers helder hebt, dan wordt het ook makkelijker om besluiten te nemen. Knopen doorhakken en besluiten nemen is een belangrijk onderdeel van jouw rol als leidinggevende.
3. Leer delegeren
Delegeren is een vaardigheid en die kun je dus ontwikkelen. Vraag jezelf af wat je tegenhoudt om te delegeren.
Wil je de controle houden? Wil je anderen geen vervelende klusjes geven? Denk je dat jij de enige bent die het goed kan doen?
In de blog Beter leren delegeren vind je 7 tips.
4. De groei van medewerkers ondersteunen
Ondersteun je medewerkers in hun ontwikkeling zodat ze zélf die dingen kunnen doen, waarvoor ze nu bij jou komen. Daarvoor gebruik je alle vaardigheden en instrumenten die je ter beschikking hebt, zoals feedback geven (en ook krijgen, natuurlijk), functionerings- en beoordelingsgesprekken (als jouw organisatie die nog heeft) of Het Goede Gesprek.
Je gaat meer coachend leidinggeven. Dit betekent ook dat je de inhoud meer en meer loslaat – die laat je over aan je team. Daarbij focus je zowel op je medewerkers één-op-één als op de ontwikkeling van het team als geheel. Je stimuleert samenwerking en het zelf oplossen van conflicten.
Stap voor stap (samen) groeien
Deze tips hoef je als beginnende leidinggevende natuurlijk niet allemaal tegelijk toe te passen. Maar als je er één tegelijk oppakt, dan krijg je al in 4 tot 6 maanden veel meer grip op je werk. En dan wordt leidinggeven leuk!
Met deze tips kun je al de nodige stappen zetten in je ontwikkeling als beginnende leidinggevende of startende manager. Kun je wel wat hulp gebruiken? Wil je meer weten over mijn aanpak en hoe ik jou zou kunnen helpen? Plan dan een vrijblijvend kennismakingsgesprek in. Je kunt me ook bellen of een mail sturen.
Geef een reactie