Misschien heb je er al eens van gehoord, van Blended Coaching. Of misschien is het nieuw voor je en vraag je je af wat het is. Het korte antwoord is dat het een coachingsmethode is die gebruik maakt van verschillende manieren van communiceren. Het is een ‘blend’, een mengvorm, van:
- face-to-face gesprekken
- geschreven dialoog (online)
- videogesprekken en/of telefoongesprekken
- Instant Messaging
Ik maak in mijn coachingspraktijk vaak gebruik van Blended Coaching en heb er hele goede ervaringen mee. Eigenlijk wil ik niet meer anders. Het levert m’n klanten zo veel op!
3 elementen die er in samenhang voor zorgen dat Blended Coaching zo goed werkt
Tussen de face-to-face gesprekken door regelmatig contact
De face-to-face gesprekken die ook onderdeel uitmaken van Blended Coaching, zijn vergelijkbaar met traditionele coaching. In persoonlijke gesprekken van een uur praten we over jouw uitdagingen, problemen, doelstellingen, belemmeringen, voortgang, resultaten en successen.
Het grote verschil met een traditioneel face-to-face coachingstraject, is dat we tussentijds ook regelmatig contact hebben, wat de betrokkenheid ten goede komt.
Het nadeel van alléén face-to-face coaching is namelijk dat die betrokkenheid vaak terugvalt in de periodes tussen de gesprekken in. Er komen andere dingen op je pad die aandacht vragen en dan verdwijnen jouw coachingsdoelstellingen al snel naar de achtergrond als je geen stok achter de deur hebt in de vorm van tussentijds contact.
Dingen voor je uitschuiven of uitstellen tot vlak voor de volgende face-to-face afspraak is er met Blended Coaching niet bij, want we maken gebruik van:
Een digitale voortzetting van de dialoog + geschreven opdrachten
Een groot deel van het contact tussen de sessies verloopt schriftelijk, oftewel digitaal, en daar zitten veel voordelen aan vast.
- Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat schrijven een krachtig instrument is voor persoonlijke ontwikkeling.
- Regelmatig schrijven tijdens een coachingstraject stimuleert zelfreflectie. Een gewoonte die je daarna veel oplevert, omdat het je helpt te signaleren wanneer je moet bijsturen.
- De geschreven opdrachten en dialogen blijven, dus je kunt het altijd nog eens nalezen. Zo bouw je eigenlijk aan je eigen persoonlijke gebruiksaanwijzing.
- Door het frequente contact blijft de ‘flow’ in het coachingstraject. Ik kan als coach snel reageren op een vraag of helpen met een belemmering als je vastzit. Voor de meeste mensen werkt dat erg motiverend.
Meestal is er zo’n twee keer per week online contact, tussen de gesprekken door. Als je wilt, kan dat (deels) ook via Zoom of we maken gebruik van Instant Messaging. Ik pas me dus flexibel aan op wat voor jou het beste werkt.
De dialoog weer oppakken wanneer het jou het beste uitkomt
Omdat het online contact asynchroon is, kunnen zowel jij als ik de dialoog weer oppakken op een tijdstip en locatie die ieder van ons het beste uitkomt. Dus als jij bijvoorbeeld uit een lastig gesprek komt, dan kun je onmiddellijk het gesprek beschrijven en je eventuele vraag stellen. Vaak krijg je de volgende dag al een reactie van mij. En die kun je dan meteen gebruiken in je volgende gesprekken. Op zulke momenten komt Blended Coaching dichtbij een andere coachingsvorm: coaching on the job.
Wat Blended Coaching doet
Blended Coaching is intensiever dan een face-to-face traject en:
- helpt je het geleerde snel toe te passen in de praktijk
- verhoogt de betrokkenheid
- en versnelt daardoor het coachingsproces
Een bijkomend voordeel is dat je het geschreven deel kunt bewaren voor toekomstig gebruik.
“We zijn al zo vaak online, moeten ik me ook nog online laten coachen?”
Een terechte vraag en iets waar veel mensen zich zorgen over maken, dat we te veel online zijn. Vooral door Social Media heeft online een beetje een slechte naam gekregen. Er wordt veel geschreven over dat we minder voor schermen moeten zitten en over de waarde van persoonlijk, offline contact. Maar het mooie van Blended Coaching is nou juist dat de voordelen van zowel on- als offline gecombineerd worden!
Je kunt er trouwens van op aan dat jouw gegevens en alles wat je deelt veilig opgeslagen worden. Voor alle coachingstrajecten gebruik ik nooit gewone e-mailprogramma’s, maar het optimaal beveiligde coachingsplatform Unloq Campus.
Wat klanten van Blended Coaching vinden
Klanten zijn net zo enthousiast als ik. Het frequente online contact tussen de sessies door wordt erg gewaardeerd, al vinden mensen het in ‘t begin soms een beetje lastig om er tijd voor vrij te maken. Maar als ze er eenmaal aan gewend zijn, dan loopt het als een trein.
En wat natuurlijk het belangrijkste is: we boeken er echt hele goede resultaten mee!
Als je inhoudelijk wat meer wilt weten over zo’n coachingstraject, lees dan eens naar het verhaal van Nico, die een burnout wilde voorkomen of Sandra, die haar werk niet afkreeg.
Blended Coaching is iets voor jou als je:
- in bent voor een intensief traject van 4 á 5 maanden
- op korte termijn resultaat wilt boeken
- een voorkeur hebt voor zowel offline als online contact
Spreekt Blended coaching je aan? Plan dan een vrijblijvend kennismakingsgesprek in. Of wil je er meer over weten, voor jezelf of voor medewerkers? Bel me dan gewoon even of stuur een mailtje.
Geef een reactie