Na je coachingsopleiding en start als professionele coach, wil je doorgaan met het ontwikkelen van jouw coachingsvaardigheden. Je wilt tenslotte steeds beter leren coachen. Wat betekent dat concreet en hoe werk je aan die professionalisering? In deze blog geef ik je 2 praktijkvoorbeelden en vind je ook een overzicht van de 8 belangrijkste competenties die een goede coach beheerst.
Praktijkvoorbeeld 1: meer afstand nemen lukt niet
Karin, interne coach bij een grote financiële instelling, merkte dat ze in sommige coachingstrajecten te veel verantwoordelijkheid nam. Ze ‘gaf te veel’ – aan tijd en aan energie. Zo had ze bijvoorbeeld een cliënt die bij haar kwam vanwege stress op het werk. Gedurende het coachingstraject raakte de cliënt meer en meer overspannen en uiteindelijk moest hij zich ziek melden.
Karin merkte dat ze te betrokken was bij deze cliënt, maar het lukte haar niet om meer afstand te nemen. Ze voelde het als falen dat hun traject zijn ziekmelding niet had voorkomen en dacht vaak na over hoe ze hem beter had kunnen helpen. Ook was ze boos op de organisatie, want de werkdruk was te hoog. Daar had ze als interne coach bij dit bedrijf zelf ook last van.
Ontwikkeling als coach: Karin wilde reflecteren
Karin wilde reflecteren op haar eigen rol als coach en de thema’s ‘verantwoordelijkheid’ en ‘redden’, die ze op meerdere plekken in haar leven tegen kwam. Ook wilde ze als interne coach eens goed reflecteren op haar eigen relatie tot de organisatie. Dat is dus precies wat we samen gedaan hebben.
Praktijkvoorbeeld 2: gevangen tussen twee vuren
Thijs was in een spanningsveld beland tussen zijn coachee en diens manager. Die manager had Thijs benaderd in verband met een medewerker die moest leren hoe hij beter kon communiceren en samenwerken. Tijdens het intakegesprek met de medewerker beaamde deze dat hij graag aan deze doelen wilde werken.
Gaandeweg het traject werd het echter steeds duidelijker dat de manager en de coachee met elkaar in conflict waren. De manager nam een aantal malen contact op met Thijs om hem uit te leggen wat de medewerker allemaal verkeerd deed op het werk en dat de coaching zich daarop moest richten. Vervolgens verweet de coachee Thijs dat hij aan de kant van de manager stond. Thijs begon steeds meer tegen de gesprekken met zijn coachee op te zien en vroeg zich af hoe je iemand coacht in zo’n situatie.
Ontwikkeling als coach: Thijs wilde beter worden in het omgaan met spanning in driehoeksrelaties
Toen we de situatie uitdiepten bleek dat Thijs de neiging had om snel “ja” te zeggen tegen opdrachten. Doorvragen en voorwaarden stellen vond hij moeilijk, dat strookte niet met zijn invulling van de behoefte om dienstbaar te zijn. Thijs realiseerde zich dat dit een belemmering vormde voor effectief contracteren en dat dat leidde tot de spanning waar hij zo’n last van had. Daar focusten we dus op in onze gesprekken.
Beter leren coachen
Karin en Thijs zijn competente coaches. Ze hebben een coachingsopleiding gevolgd en ze beschikken over kennis en vaardigheden op het gebied van coaching. Waar zij tegenaan liepen gaat dan ook niet alleen over het ontwikkelen van vaardigheden of over het voeren van een goed coachingsgesprek.
Inzicht in jezelf is net zo belangrijk als inzicht in anderen en in de methoden om met ze om te gaan. Professionalisering als coach gaat dan ook vaak over jouw eigen ervaringen, over ethiek en over je persoonlijke waarden en overtuigingen. Je bent immers je eigen instrument. En dat instrument wil je door en door kennen en scherp houden, omdat je steeds beter wilt leren coachen.
Uit onderzoek blijkt dat de methodiek van de coach niet zo veel invloed heeft op de effectiviteit van de coaching (het moet natuurlijk wel een methodiek zijn waar jij goed mee uit de voeten kan). Vanzelfsprekend is het ook belangrijk dat je de benodigde kennis, vaardigheden en ervaring hebt. Maar het allerbelangrijkste ingrediënt voor het slagen van een coachingstraject is de relatie tussen coach en coachee. Vandaar dat deze hoe-vragen zo belangrijk zijn, hoe…
- kun jij als coach verbinding maken
- zorg je dat coachees zich volledig gezien en gehoord voelen door jou
- kun je jouw wijsheid delen zonder te gaan adviseren
- kun je warmte en betrokkenheid tonen zonder dat je verantwoordelijkheid overneemt
Overzicht vaardigheden en competenties coaches
klik of tik op de afbeelding voor een uitvergroting (opent in een nieuw browser tabblad)
Hoe werkt supervisie als methode om beter te leren coachen?
Zowel Karin als Thijs kozen voor supervisie voor coaches als methode om beter te leren coachen. In hun supervisie uren konden we heel gericht werken aan hun persoonlijke thema’s.
Als je supervisie wilt gebruiken voor je professionalisering als coach, dan spreek je met je supervisor meestal een tijdspad af (bijvoorbeeld een halfjaar) en een frequentie (bijvoorbeeld één keer per maand).
- Je brengt casuïstiek of een thema in en je supervisor helpt je te reflecteren door verdiepende vragen te stellen en door thema’s te verbinden.
- Ook kan je supervisor je nieuwe inzichten geven, in de vorm van modellen en technieken. Dan krijg je als het ware een stukje coachingtraining in supervisie.
- Vaak zal supervisie gaan over hoe jij bent als persoon en welk effect dat heeft op je coaching
Zo leer je jezelf steeds beter kennen en krijg je dieper inzicht in wie jij bent en hoe dat je werk als coach beïnvloedt. Ook krijg je steeds meer zicht op je sterke kanten, je valkuilen, je belemmeringen en je triggers. De gekende ruimte wordt groter en de ongekende ruimte (blinde vlekken) kleiner. Je kunt experimenteren met nieuwe vaardigheden en je weet je gesteund door de kennis en ervaring van je Supervisor coach.
Ben je benieuwd of supervisie iets voor jou is?
Je kunt rechtstreeks in mijn online agenda een kennismakingsgesprek inplannen om te ontdekken of er een ‘klik’ is. Want ook voor een succesvol supervisietraject is die persoonlijke klik het belangrijkste ingrediënt. Daarnaast kunnen we in dit gesprek de thema’s verkennen die voor jou belangrijk zijn in je groei als coach en welke vorm daar het beste bij past.
Zo’n gesprek verplicht je uiteraard tot niets en daarna weet je in ieder geval of we bij elkaar passen en of wat ik jou te bieden heb, past bij wat jij wilt of nodig hebt. Of neem even contact op als je vragen hebt.
Emma de Graaf zegt
Wat interessant om meer te lezen over supervisie voor coaches om beter te leren coachen. Ik heb een aantal werknemers die ik graag wil helpen om in hun werk, maar ook op persoonlijk vlak, te groeien. Hierbij merk ik dat ik wat vaardigheden en handvatten mis. Ik ga me eens verder verdiepen in supervisie, bedankt voor de tip!
Belia van der Laan zegt
Neem gerust contact op als ik je daarbij zou kunnen helpen!
Met vriendelijke groet,
Belia van der Laan