• management coaching expats Netherlands
  • supervisie voor coaches
  • klanten aan het woord
  • in de media
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

Belia van der Laan Coaching

Coach voor leidinggevenden die je helpt jouw inzicht in jezelf en anderen te vergroten voor effectiever gedrag

Plan een vrijblijvende kennismakingsafspraak

  • werkstress
  • persoonlijke effectiviteit
  • management coaching
  • aanbod en tarief
  • over
  • blog
    • blogs gerubriceerd
  • contact
  • Show Search
Hide Search

Hoe kun je als leidinggevende een goed beoordelingsgesprek voeren?

De tijd van terug- en vooruitkijken met je team is weer aangebroken….

Het jaarlijkse beoordelen komt er aan voor veel leidinggevenden. Inspirerende bila’s waar het met de een vanzelf gaat en het met de ander stroef verloopt, omdat medewerkers inmiddels wel weten dat ze communicatiever of klantgerichter moeten worden. Bij voorbeeld in de IT-wereld, waar we afgelopen jaar veel gewerkt hebben, lopen leidinggevenden hier tegen aan.

Hoe kun je toch met iedereen een goed gesprek voeren? Als je wendbaarheid en eigenaarschap van je mensen verwacht, hoe ver wil je daarmee gaan?  Moet iedereen door dezelfde wasstraat of vraagt het nuancering? Wat denk jij  als jouw mensen  zeggen dat ze het juist heerlijk vinden dat ze een baas hebben waar ze op terug kunnen vallen en zij niet eindverantwoordelijk willen zijn? Lastige dilemma’s in een tijd waarin juist veel medewerkers onderdeel zijn van een zelfsturend team en geacht worden mee te draaien in elke sprint, scrum of welke vorm van agile werken dan ook.

foto van vuurwerk in rood geel en groen tegen een donkere lucht

Van belang bij beoordelen is vooral dat jij je persoonlijke stempel mag drukken over hoe jij deze gesprekken wilt voeren. Of dat nu is door het gebruik van de  tools vanuit HR zoals het “standaard” beoordelingsformulier of door een stevig teamgesprek waarin de teamresultaten geëvalueerd worden en de bonus door de teamleden zelf verdeeld mag worden: het is aan jou. Bereid je wel goed voor op welke vorm van evalueren dan ook en maak er een mooie beoordelingscyclus van!

Je kunt je voorbereiden met wat huiswerk: het antwoord op de volgende vragen:

Welke resultaten zijn er geboekt?

IT-ers dragen graag bij aan het bedenken van oplossingen voor complexe problemen. Ze zoeken hiervoor graag het team op en gaan dan voor het gemeenschappelijke resultaat. Kijk als leidinggevende scherp naar de mate waarin mensen ieder op hun eigen manier een bijdrage hebben geleverd. Toets de output per persoon en hoe meer SMART ze aan het begin van het jaar zijn geformuleerd hoe makkelijker dit gaat. Check de cijfers en stel je mening bij indien nodig. Dashboard, KPI’s , teamafspraken: durf te benoemen waar de pijn zit bij iedereen ongeacht je favoriete of minder favoriete teamleden en spreek je uit als je iets ander verwacht dan de geleverde prestaties. Een gemiste kans als je het niet doet.

Welk gedrag is zichtbaar ontwikkeld en welk effect heeft dat gehad op de teamperformance?

Op de meeste beoordelingsformulieren staan de gewenste competenties voor de betreffende rol of functie. Als dit beleid is in jouw organisatie, zul je ze ook moeten beoordelen. Vertaal hiervoor de competentietaal naar het door jou gewenste gedrag. Ga met elkaar in gesprek over concrete situaties. Je kunt hier altijd terugvallen op de beproefde methodiek van STAR: wat was de Situatie, wat was je Taak of rol daarin, welke Acties heb je ondernomen en wat was het Resultaat? Gebruik STAR als bewijsmiddel dat competenties inderdaad ontwikkeld zijn en als je er geen zicht op hebt gehad, laat de medewerker zelf met voorbeelden komen.

De 3 gewenste competenties die door opdrachtgevers het meest worden genoemd zijn en getraind worden:

  1. Samenwerken (met een team, met een klant, met gebruikers, met de opdrachtgever)
  2. Klantgerichtheid (interne en externe klant, luistervaardigheid en empatisch vermogen)
  3. Ondernemerschap ( eigenaarschap en verantwoordelijkheid durven nemen, kansen zien, pro-activiteit).

Zorg dat je op de juiste competenties beoordeelt. Maak helder voor jezelf hoe deze competenties de bedrijfsvoering tot een succes maken en omschrijf nauwgezet wat je daarin van je mensen verwacht.

Hoe maak je echt contact met iedereen uit je team?

Welk formulier of vorm je ook bij het beoordelen gebruikt ; een beoordelingsgesprek is mensenwerk en staat of valt met hoe jij als leidinggevende communiceert. In dit beoordelingsgesprek mogen successen gevierd worden en teleurstellingen benoemd.  Als leidinggevende moet je dus heel goed kunnen aansluiten bij de belevingswereld van jouw mensen. Vraag je vertrouwen, geef het dan ook. Projecteer je jouw motivatie op je mensen, achterhaal dan ook wat hen drijft. En als je stevige feedback geeft, durf je zelf dan ook kwetsbaar op te stellen als de ander jou spontaan feedback geeft. Zet de juiste toon en creëer de ruimte om het nieuwe jaar weer samen tot een succes te maken!

Veel plezier met beoordelen!

Heb je het gevoel dat je wel wat ondersteuning kunt gebruiken? Plan dan een vrijblijvend kennismakingsgesprek in. Of wil je graag meer weten? Bel me dan gewoon even of stuur een mailtje. Dan neem ik zo snel mogelijk contact op met je.

Door Belia van der Laan en Rick Willemsen

Deze blog is een geredigeerde versie van een artikel dat in november 2016 geplubliceerd is op LinkedIn

leiderschap 1 december 2017 door Belia van der Laan

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ben je benieuwd en wil je meer weten? Neem dan nu contact op

© Belia van der Laan | Belia van der Laan Coaching, Amsterdam e.o. | ethische code Nobco | algemene voorwaarden | privacyverklaring | sitemap

aangesloten bij de Nederlandse Orde van Beroepscoaches (NOBCO) en de European Mentoring & Coaching Council (EMCC)

  • LinkedIn
Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring te verbeteren. We gaan ervan uit dat je hiermee akkoord gaat, maar je kunt je afmelden als je dat wilt. Meer info Accepteer Weiger
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN